Четвртак 14. новембар 2019.
Ученици средњих и две основне школе из 20 градова Србије заједно са својим менторима актери су пројекта „Мрежа младих Србије против корупције“ УГ „Свет речи“. На обуци у Великој Плани 13. и 14. новембра друга група едукатора из десет градова (Сомбора, Београда, Бора, Мајдампека, Зајечара, Јагодине, Власотинца, Врања, Владичниог Хана и Бујановца) савладала је основне појмове о корупцији. Научени како да дефинишу ову појаву, како да је препознају и на који начин да реагују када се суоче са корупцијом вратили су се у своју средину са задатком да шире мрежу бораца против кршења моралних и правних норми. Пројекат је подржала Америчка амбасада.
Пројекат "МРЕЖА МЛАДИХ СРБИЈЕ ПРОТИВ КОРУПЦИЈЕ" реализује Удружење грађана „СВЕТ РЕЧИ“ из Велике Плане уз подршку Америчке амбасаде, а у партнерству са 20 средњих школа из 20 градова Србије. Ставови изнети у подржаном пројекту нужно не изражавају ставове донатора.
„Ми се залажемо за друштво које није угрожено корупцијом и организованим криминалом промовишући демократско друштво са високим стандардима“ – порука је коју су млади учесници и организатори скупа послали друштву, институцијама, политичком етаблишменту и свим актерима коруптивних радњи који својим делом и (не)деловањем доприносе да се корупција продубљује и шири по свим порама друштвњене заједнице.
Утисци и очекивања младиих из 10 градова Србије преточили су се у поруке и коментаре у којима је сажета тежња младих да буду узбуњивачи, савесни грађани, морални млади људи од којих ће учити њихови вршњаци како се поставити у ситуацијама када се злоупотребљава јавно овлашћење ради остваривања неке врсте користи.
- Мислио сам да ће бити другачије конципиран семинар, уопштен и мање детаљан. Међутим моја очекивања су превазиђена, добио сам нова сазнања која ће ми бити корисна у животу и мом будућем позиву. Добро је за општу културу, још више за неке друге ствари с обзиром на то да завршавам школовање и идуће године желим да упишем право. Баш због тога сам дошао овде са намером да видим како се са стручног аспекта прилази овој теми – каже Цветковић Марко из Зајечара.
Лука Лучић из Сомбора истиче да му је семинар занимљив и инспиративан, посебно то што је упознао неке људе који нису никада слушали презентацију на тему корупције што га је изненадило с обзиром на чиоњеницу да је корупција присутна у нашим свакодневним животима и прилично заступљена у свим сегментима друштва.
- Доста тога сам знао о корупцији са часова грађанског или са едукација, али сам сазнао и нешто ново. Мој задатак је даље ширење знања које смо овде сакупили и сазнања које смо стекли ранијих година током школовања и сличних едукација, истовремено да укажемо људима на озбиљност ситуације везано за корупцију у Србији – каже Лука и напомиње да се говори у његовој породици о корупцији и осталим друштвеним појавама.
- Мислим да је то јако битно у васпитању зато што би децу од малена требало освестити шта се дешава у њиховом окружењу. Нисам био у ситуацији да откријем, или приметим неку коруптивну радњу у својој близини, али свакодневно виђам путем медија да се такве ствари дешавају. Мислим да могу да препознам корупцију иако сматрам да би требало још да се се усавршавам и стичем знања како бих био сигуран шта је корупција у стварном животу да бих могао да проценим о чему се ради и ког је облика незаконита радња која се дешава.
За већину ученика је ова тема била нова и прилично одбојна што није умањило интерес да се удубе у савладавање нових појмова и дефиниција које су их водиле до самог циља – откривања шта је корупција, узроци њеног настајања, појавни облици и врсте према правним нормама, броју актера и према процесној организацији.
- Није отежавајући фактор што је тема нова, готово непозната, али на атмосферу је доста утицало то што смо различитог узраста, средњошколци са основцима и професорима. Генерално, мени је занимљиво да слушам о нечему што је за мене ново, видљиво и појавно. Мислим да ћемо знати да препознамо у стварном животу корупцију и да ћемо успети да се боримо против ње. О овој теми врло мало знам, раније сам била на обукама везаним за људска права и са другог аспекта могу да посматрам мито и корупцију, самим тим да о њој размишљам дубље – каже Емилија Стаменовић, ученица из Врања.
Њена школска другарица Вања Трајковић примећује да су њени вршњаци из других градова дошли са мало предзнања и да су сви имали неко виђење о корупцији које се поклапа у начелу, али да су тек на овом семинару схватили шта у ствари корупција значи.
- Било је на самом почетку тешко пратити излагања и учествовати у раду, али је временом постало лакше. Схватили смо шта се од нас тражи и колико можемо да добијомо и пружимо на едукацији. Раније нисмо ни били свесни колико има корупције око нас. Након предавања и навођења примера постало је јасно шта може да буде корупција и где је све има. Схватили смо колико је то широка област истраживања и колико облика има корупција. Сада је много лакше да препознамо корупцију јер до сада нисмо ни били свесни колико је заступљена и где је све има.
- Мало сам знала о корупцији пре него што сам дошла овде. Тек сам осми разред и до сада смо ретко о томе говориули у школи и у кући. Ово ми је први семинар. Сматрам да би о томе требало више да се прича, не на часу у оквиру предмета, али у вршњачком тиму свакако. Било би нам корисно како бисмо током одрастања могли нешто да променимо, или да укажемо друштву на негативности које су присутне око нас- каже Маша Јокић из београдске основне школе „Филип Филиповић“.
Ива Ал - Халиди из исте основне школе скоро да ништа није знала о корупцији, осим да је јако распрострањена у Србији и да негативно утиче на друштвене токове у којима је давање и примање мита присутно свакодневно.
- Напорно је али могу да пратим и учествујем у складу са своијим сазнањима и поимањима озбиљности теме. Допада ми се што идемо на семинаре и што се на стручан начин припремамо за живот који нас очекује током одрастања. Можда би ова тема могла да се убаци у редаован прогрем школовања зато што деца токо боље схватају озбиљност ситуације и појаве о којој говоримо. Мислим да се у неким школама корупција појављује између наставника и директора у односу са родитељима и између њих самих, али је то нашем опажању недоступно због чега нисмо ни свесни да је има у толикој мери колико смо овде открили.
Наталија Игњатовић, из Владичиног Хана, сматра да је тема доста занимљива и добра за ученике зато што обучени могу да се укључе у тим који ће се борити против корупције. Стечена знања на семинару омогућиће им да се стручно баве овом темом и да укажу другима на корупцију и њене облике.
- Што више знања стекнемо, знаћемо како да се сналазимо како у својим срединама да препознајемо корупцију и како да реагујемо притом.
Корупције има у Владичином Хану - рекла је средњошколка Милица Јешић, али не у толикој мери колико је приметна у већим срединама, или младима нису доступне информације о томе.
- Говори се о овој теми у кући и мом окружењу када се догоди нека експлицитна ситуација давања мита, али не нешто посебно и не придаје се томе превелики значај, вероватно што се таква појава сматра културолошким наслеђем и обичајем који се уврежио као нормална појава. Мислим на давање поклона докторима, пријатељима за неку услугу и слично. Овај семинар је за мене значајан због могућности да препознам корупцију и прилике да утичем на сузбијање ове појаве у окружењу у којем се крећем.
Ирена Миљковић, ментор ученица ОШ „Филип Филиповић“ из Београда сматра да је тема актуелна и заступљена као негативна друштвена појава, због чега је изузетно важно да се деца освешћују још од најранијег узраста да би их подстакли на размишљања о томе.
- Добро је што су заједно основци и средњошколци зато што је потребно почети од млађег узраста и ширити даље причу. Девојчице су врло лепо учествовале у дискусији иако им је на самом почетку појам корупције био нејасан и мало конфузан. Касније, кроз уводно предавање и вежбе разјасниле су шта је корупција и како могу да се боре против ње. Не сусрећем се на моју срећу тако чество у свом животу и раду са корупцијом, али то не збначи да негирам да је има у друштву и држави у којој живимо.
Јасмина Борић професорка социологије и грађанског васпитања Средње економске школе из Сомбора, истиче да је тема значајна за предмет који предаје, али и за живот с обзором на то да се често сусреће са овом појавом
- Биће ми значајни материјали и обрада теме, начин на који се она презентује да би још боље ђацима представила корупцију кроз предмет који предајем. Гори нам под ногама, што се тиче корупције. Нека моја искуства са часова су да деца знају доста, највише на породичним примерима и мислим да је већина ђака доживела да њихови родитељи дају мито, да су коруптивни према лекарима, полицајцима, посебно када возе бицикл или мотор без кациге. Искрено речено, волела бих да ово не изгледа као донкихотовска борба. Волела бих да дечаци које сам довела, а који су јако заинтересовани за тему, могу на прави начин да пренесу својим вршњацима шта су научили и да ће бити неког одјека – каже Јасмина и додаје да се и сама среће са овом тему у здравственим установама.
- Нико од мене не тражи ништа, али и не одбија када ја, или неко други понудимо нешто што нам омогућава бољи третман код њих. Суочила сам се и са тим да кад не дам не добијам адекватну услугу. Одлучила сам, иако се против тога борим, да дам да бих добила оно што ми уствари припада. На тај начин ми подстичемо корупцију због чега би требало нас мењати, али смо што се тиче здравства прилично уцењени, у врзином колу смо и просто смо принуђени да нудимо јер смо очајни.
Анђела Максимовић из Јагодине каже да је често корупција била предмет разматрања у школи и породици. Са другарицом је разменила информације и дошла довољно добро обавештена о програму семинара.
- Сада су знања комплетирана, а циљ нам је био да постанемо елоквентније када говоримо о овој теми и заиста смо задовољне. Након обуке посетићемо средње школе у нашем граду и ширити знања која смо овде стекле. Осмислићемо како да на адекватан начин тему приближимо вршњацима како би и они озбиљније промишљали појаву која је присутна у нашем окружењу. Ово је добар начин да се нешто научи. Време је било кратко, али довољно да садржински схватимо неке ствари. Интересовања можемо да продубимо препорученом литературом и посетама сајтова на којима су системазизована истраживања у овој области – рекла је Анђела.
Ивона Павловић средњошколка из Јагодине намерава да се у будућности озбиљније бави овом темом.
- Интересује ме и сматрам да ћу се бавити и даље корупцијом зато што је евидентно појава која нас окружује и на известан начин угрожава наше деловање и опстанак у прилично корумпираном друштву. Размишљам можда више после ове обуке, али сам и раније размишљала о томе како и где се појављује, на који начин могу да утичем на промене. Присутна је свуда, у свим сегментима друштва, политици највише.
- Свеобухватно, политички гледано, цео пројекат ми је врло стимулативан и инспиративан. Намеравамо у потпуности да реализујемо све планиране активности како бисмо барем у микро космосу, уколико је то могуће, дали допринос заустављању корупције. Пре доласка на семинар ученици нису били довољно информисани и нису били вољни да учествују. Можда су разлог културолошке последице, али самим тим што смо овде и што је директор препоручио наше партнерство на пројекту, говори довољно о препознавању озбиљности теме. Радићемо на информативном подизању свести код деце и институција колико је то могуће. Укључићемо и родитеље. Сматрам да је троугао који повезује професоре, ученике и родитеље неминовност која мора да се испоштује – казала је на крају семинара Сања Пејчић, професорка Техничке школе из Бора.
Марија Станојевић, социолог из Јагодине, запажа да је на занимљив начин презентована широка и преозбиљна тема, комплексног садржаја и у потпуности прилагођена узрасту деце која на истом месту, под истим условима уче и стичу нова сазнања о корупцији заједно са вршњацима из већег дела Србије.
- Деца су питала пре доласка на семинар да ли би требало да се припреме за рад у групи. Сматрала сам да је боље да оду одавде са причом коју ће понети са собом, а да после надограђују стечено сазнање. У школи кроз програм није заступљена ова тема, али је ја често наводим као узрок бројних друштвених проблема, разлог нефунакционисања неких ствари у систему, држави и друштву уопште. Кроз предмет устав и права грађана у делу нефункционисања правне државе корупција се у том контексту помиње као један од главних узрока негативних последица злоупотребе власти од стране политичких центара мноћи. Недовољно се прича о томе – закључује професорка Марија и изражава наду да ће млади умети временом да промене лошу организациону структуру у друштву и дати допринос побољшању контролних механизама.
Мирјана Ђурђевић је представница основне школе из Мајдампека. Њене ученице, Ирена и Марта се нису сусретале у школи и животу са овом темом, за њих је корупција одлазак код лекара преко реда, запошљавање преко везе и неке лоше незаконите ствари које раде одрасли. Немају свест о томе, знају да се нешто дешава лоше, али су доста научиле и отишле узбуђене због свега што их чека у наредном периоду.