mpo228 link

daftar / login

slot online

promo / bonus

casino online

berita terpopuler

sportsbook

arcade games

ИСКОРИСТИТЕ ПРАВО НА ЖИВОТ БЕЗ НАСИЉА

У оквиру пројекта „Имамо право на живот без насиља!“ тренинг за медијаторе организован је недавно у ОШ „Милутин Миланковић“ у Раброву, селу општине Кучево. Пројекат намењен основцима реализује УГ „Свет речи“ у сардњи са Удружењем „Креативна педагогија“ из Пожаревца и финансијску подршку Фондације за отворено друштво Србије. Обуку за чланове Ученичког парламента, ђаке седмог и осмог разреда матичне школе у Раброву и подручне школе у Клењу, организовала је стручни педагог Живкица Ђорђевић. Заједно са ученицима су обуку завршиле менторке на пројекту, Слађана Петрашковић, школски психолог и Данијела Станковић, професорка српског језика.

Ученицима и школском тиму за превенцију насиља обука је од изузетног значаја с обзиром на чињеницу да је насиље у порасту у свим облицима и у свим срединама, иако се у овако малим, сеоским школама, говори о насиљу које се спорадично појављује у ретким ситуацијама и мањим размерама.

- Циљ пројекта је информисање, едуковање и подизање свести ученика о насиљу и праву на живот без насиља, њихово оспособљавање и мотивисање за преузимање активне улоге у стварању промена у својој околини кроз формирање вршњачких тимова за медијацију и рад са младима за примену модела медијације у ненасилном решавању сукоба. Пројекат доприноси превазилажењу предрасуда и овладавању методама медијације – успешног решавања конфликата и оснаживању младих и подстиче демократски ангажман младих из сеоских средина у локалној заједници у циљу остваривања јавног интереса – смањивања насиља – истакла је ауторка пројекта Јелена Златкова, дугогодишњи борац против насиља која је у сарадњи са многобројним партнерским организацијама и фондацијама реализовала више десетина пројеката којима припрема основце и средњошколце за препознавање и спречавање насиља.

- Обрадовао ме је сусрет са вршњачким Тимом медијатора који ће водити две професорке у сарадњи са директором, Владимиром Тодосијевићем. Осетила се пријатна радна атмосфера у летњој учионици у овој гостопримљивој средини, а лепо уређена сеоска школа која одише миром допринела је да пуни утисака очекујемо добре резултате по завршетку пројекта. Одушевили су ме многобројни ученички радови истакнути на зидовима ходника, савремено уређени кабинети какве немају ни веће градске школе, што потврђује да се у овој установи добро ради са децом – рекла је Јелена Златкова упућујући похвале колективу који води бригу о деци из неколико села удаљених и по 30 километара од матичне школе у Раброву.

Пројекат, „Имамо право на живот без насиља!“, УГ „Свет речи“ реализује у шест сеоских школа општина: Кучево, Велико Градиште, Пожаревац, Јагодина, Деспотовац и Смедеревска Паланка. У наредном периоду, након завршених тренинга, обучени школски тимови  ће организовати са својим вршњацима по 15 радионица, обележиће Дечију недељу манифестацијама на отвореном, снимаће филмиће у којима се промовише медијација, обавештавати вршњаке на друштвеним мрежама и школским огласним таблама о обављеним активностима и радити још много тога што ће допринети ширењу свести међу основцима о штетним последицама насилног понашања.

naslov120339506

- Пројекат је конципиран тако да се деца основних школа из сеоских средина обуче да препознају насиље и припреме се да у својим средина спрече насиље и подстакну окружење да о насиљу мисли на други начин, тако што ће пре него насиље ескалира покушати да га зауставе мирним путем – разговором, сугестијама или тражењем помоћи од наставника, старијих или  институција – рекла је у прилог пројекту тренер Живкица Ђорђевић, ангажована пуне две деценије на многобројним пројектима који промовишу медијацију као ненасилан модел решавања конфликата међу вршњацима.

- Ово је покушај да се у срединама где је мање присутно насиље деца припреме на живот који их очекује. Они се у овом узрасту, у оваквом окружењу, бар док се  школују и док о њима води бригу свакодневно породица у мањој мери сусрећу са  извором насиља; бар насиље није тако видљиво међу њима. Чека их средња школа, живот где је у већој мери присутно насиље због чега је неопходно да буду припремљени за ситуације које их могу изненадити.  Добро је што на време крећу да уче такве ствари које ће им помоћи да се боље сналазе,  али и да буду освешћени јер немају свест о томе да су у насиљу и да неки њихови другари трпе насиље. Многи од њих тек у средњој школи сазнају шта јесте насиље у правом смислу речи, када је за неке од њих прилично касно да им се помогне – истиче стручни педагог разлоге због којих је битно да деца старијих разреда основне школе на време добију сазнања о начинима борбе против насиља.

- Они обично кажу да нема насиља, али то не значи да насиље није присутно. Чињеница је да тако млади у мирној средини немају свести о насиљу и да нису у стању из тих разлога да га препознају. Можда виде и запажају насиље у кругу породице, негде на улици, у контактима са вршњацима или старијим лицима, људима које мање познју, али не желе о томе да говоре. Можда је то породична тајна, или једноставно мисле да таква појава није нешто што се не догађа и другим људима у окружењу. Немају нека искуства која деле са вршњацима и некад не могу да разлуче да ли се ради о насиљу – каже педагог са огромним искуством и великом жељом да и убудуће освешћује нове генерације како би биле спремне да се кроз живот боре против свих облика насилног понашања.

- Они нису имали појма шта је то медијација, сусрели су се са многим стварима које су за њих новина, тако да ја покушавам да им приближим тему примерено њиховом узрасту, онако како то они могу да схвате и разумеју. Мала је група, врло су пријатни и добри за рад – упутила је похвале марљивим и дисциплинованим ђацима тренер на пројекту, Живкица Ђорђевић.

Слађана Петрашковић, психолог, ментор вршњачког Тима за медијацију, сматра да је пројекат веома користан за ученике зато што може да допринесе смањивању насиља међу ученицима, унапређивању културе и промовисању ненасиља у односима међу вршњацима.

- Често разговорамо на часовима разредне наставе о насиљу. Долазе и ван наставе за ситније ствари да се пожале или потраже савет. Сада ће моћи да се оспособе како да савладају технике које им омогућавају да се у тим првим фазама сукоба поставе међу супротстављеним странама, да до сукоба не дође, да предупреде неспоразуме и сами између себе реше проблеме – каже школски психолог и напомиње да се и у наставном програму велика пажња посвећује ненасилном понашању.

- Код нас су теме ненасиља и борбе против насиља доста заступљене. Пропагирамо да у борбу против насиља буду укључени сви – наставници, родитељи, школа, цела заједница. Има насиља али га нема у великој мери. Има их свих облика, али нема екстремних случајева.

DSC 3573

- За мене лично трениг је  користан да научим како неки проблем могу да решим на часовима, у одељењу које водим, у животу и контакту са насилним особама. Овде у школи нема већих сукоба, деца су релативно мирна. Добро је превентино да се оспособимо за деловање у случају насиља. Овде су чланови Ученичког парламента, добри и одговорни ученици. Припремају се да едукују своје вршњаке у школама и озбиљно су схватили обуку – рекла је Данијела Станковић, наставник српског језика, ментор Тима за медијацију.

И ученици деле иста очекивања као њихови ментори, надају се да ће им нова сазнања помоћи у комуникацији са вршњацима и свакодневном животу. Никола Животић каже да је научио нешто ново и да са новим вештинама може да допринесе бољим међуљудским односима у комуникацији са свим генерацијама, посебно са вршњацима.

- Научили смо шта треба да се уради да би се зауставило насиље, како да реагујемо да не би било сукоба. Нема насиља у великој мери, ситне чарке су присутне које се брзо заврше помирењем. Не интервенишу наставници ни родитељи, ми се договоримо између себе.  Пре је било више свађа и ситних размирица око разних глупости, сада смо одрасли и постали озбиљнији. Насиље могу да препознам – тврди самоуверено.

Драгана Живановић сматра да је интересантна обука и да су доста нових ствари научили радећи са менторима и предавачем на тренингу.

- Научила сам да не мора увек да се поступа насилно, може разговором много тога да се разреши. Насиља има, али не пуно. Реши се међу нама сукоб мањих размера, за веће неспоразуме обраћамо се наставницима и психологу.

Миљана Тодосијевић је похвалила идеју да се о насиљу ради на занимљив начи,  кроз игрице и перформансе у којима они могу да се ставе у улогу насилника и жртве и да са оба аспекта процене шта би требало урадити да до сукоба већих размера не дође.

- Није да нема насиља међу нама, али га има у мањим количинама и у свим облицима. Долази често до расправа међу нама, понекад неслагање доведе до свађе, али се убрзо неспоразум реши. Овде смо научили да причом можемо решити свађу и расправу.

Сања Ранђеловић је потврдила да се на тренингу лепо осећала, посебно у игрицама и да јој је занимљива реакција њених другова у ситуацијама које су измишљене, али реалне и могуће да се догоде у стварном животу.

-  Свиђа ми се што учимо нешто ново што ће нам користити у будућности и што сада знамо како можемо на више начина да решимо проблем. Међу нама нема  великих проблема, сложни смо и бринемо једни о другима. У одељењу у Клењу међусобно добро сарађујемо и помажемо кад нешто затреба неком од нас. Нема нас пуно, добро се разумемо и ову обуку прихватамо као припрему за борбу против насиља, ако будемо у ситуацији да нам се насиље догађа.

DSC 3647

ОШ „Милутин Миланковић“ у Раброву има пет подручних одељења у селима: Мустапић, Мишљеновац, Вуковић, Клењ и Миљевић. Наставу похађа око 200 ученика укључујући и предшколце.

- Мала је средина, ретке су ситуације када долози до вршњачког насиља, али то није у већем обиму као што се догађа у већим срединама и градским школама. Поприлично је питома средина, људи су фини, деца нису посебно насилно настројена. Имали смо конфликтну ситуацију али ван школе, када су се ученици једне подручне школе, испред капије потукли. Чим смо имали сазнање да је дошло до насиља и злостављања, заседао је Тим, разговарали смо са родитељима, ученицима и очевицима сукоба и у складу са тим смо предузели све што је неопходно -  рекао је Владимир Тодосијеић, директор школе и нагласио да у самој школи никада није било већих проблема.

- Десило се још једном нешто слично, само је друга школа била у питању. Ученици старијих разреда који су се вратили аутобусом кући, дошли у своје место и у близини школе се потукли. У школи никада за време наставе, одмора и других активности није било насиља. Сматрам да ће пројекат због нових метода много значити ученицима који прођу кроз обуку, али и нашим наставницима да заједно са њима уложе напор да насиље не уђе у школу. На родитељским састанцима наш психолог, Слађана Петрашковић, указује родитељима предавањима и разговорима на значај теме и неопходну сарадњу како би заједничким радом и васпитањем деца постала одговорни и савесни чланови заједнице. Родитељи се радо укључују у све активности које су везане за њихову децу – истакао је директор школе и најавио нове активности везане за пројекат које ће допринети да Тим медијатора, ментори, наставници  и сви ученици буду сложни у акцији борбе против насиља у ОШ „Милутин Миланковић“ у Раброву.logoiii